Related Paintings of unknow artist :. | a wooder landscape with saint | A coastal landscape at sunset,with travellers walking along a path | Concert Champetre | Portrait of Anne Marie d'Orleans | Elijah and the Widow of Zarapeth | Related Artists:
Henry F. FarnyFrench-born American Painter and Printmaker, 1847-1916
Charles Rennie MacintoshScottish Art Nouveau Designer , (1868-1928).
Scottish architect, designer and painter. In the pantheon of heroes of the Modern Movement, he has been elevated to a cult figure, such that the importance of his late 19th-century background and training in Glasgow are often overlooked. He studied during a period of great artistic activity in the city that produced the distinctive GLASGOW STYLE. As a follower of A. W. N. Pugin and John Ruskin, he believed in the superiority of Gothic over Classical architecture and by implication that moral integrity in architecture could be achieved only through revealed construction. Although Mackintosh's buildings refrain from overt classicism, they reflect its inherent discipline. His profound originality was evident by 1895, when he began the designs for the Glasgow School of Art. His decorative schemes, particularly the furniture, also formed an essential element in his buildings. During Mackintosh's lifetime his influence was chiefly felt in Austria, in the work of such painters as Gustav Klimt and such architects as Josef Hoffmann and Joseph Maria Olbrich. The revival of interest in his work was initiated by the publication of monographs by Pevsner (1950) and Howarth (1952). The Charles Rennie Mackintosh Society was formed in Glasgow in 1973; it publishes a biannual newsletter, has a reference library and organizes exhibitions. The Hunterian Art Gallery, University of Glasgow, which opened in 1981,
pehr hillestromPehr Hilleström (1732-1816) var en svensk målare och vävare, professor vid Konstakademiens läroverk från 1794 och dess direktör från 1810. I unga år var han en av Sveriges främsta gobelängvävare men övergick sedan till måleri. Han är mest känd för sina vardagsskildringar av sin tids levnadssätt. Han målade pigor och tjänstefolk som arbetar, överklassen i de fina salarna, enkelt folk i stugorna och bilder från olika bruksmiljöer. Genom det räknas han som den största skildraren av den gustavianska samtiden.
Pehr Hilleström är far till konstnären Carl Petter Hilleström och farfars farfars far till Gustaf Hilleström.
Pehr Hilleström föddes i 1732 Väddö, Roslagen, troligtvis den 18 november. Han växte upp under fattiga omständigheter på Väddö prästgård vid sin farbror som var kyrkoherde där. Han var son till en militär och äldst i en syskonskara på 12 barn. Hans far råkade redan 1719 i rysk fångenskap men hade 1723 lyckats återvända till Sverige och då tagit sin tillflykt till brodern på Väddö.
1743 flyttade familjen Hilleström från Roslagen till Stockholm, där Pehr, 10 år gammal, sattes i lära hos tapet- och landskapsmålaren Johan Philip Korn (1727-1796) samt mellan åren 1744-1747 även hos den invandrade tyske solfjädermålaren Christian Fehmer. Utöver detta fick han även undervisning vid kungliga ritareakademin där Guillaume Thomas Taraval (1701-1750) och Jean Eric Rehn (1717-1793) var läromästare.
Efter inrådan från Carl Hårleman sattes Hilleström 1745 i lära hos Jean Louis Duru (-1753). Duru var hautelissevävare och hade kallats till Sverige för att göra textila utsmyckningen av Stockholms slott. Tanken var att Hilleström skulle utbildas till Durus medhjälpare. 1749 visade Hilleström upp ett första läroprov som visades upp för deputationen som gillade det så mycket så att han fick en belöning på 180 daler kopparmynt. När Duru dog i slutet av 1753 så fick Hilleström fullborda den påbörjade kappan för tronhimmelen i det kungliga audiensrummet. Han var då så skicklig att det knappt kunde märkas någon skillnad mellan hans och hans lärares arbete. Lönen var blygsam men vid 1756 års riksdag fick han samma årslön som Duru hade haft, och han fick en beställning på ett vävt porträtt av Hårleman utfört i hautelisse.
Åren 1757-58 var Hilleström på en längre och för tidens konstnärer sedvanlig studieresa till utlandet. Färden gick till Paris, Belgien och Holland, bland annat med en vidareutbildning i gobelängteknikerna som mål. I Paris blir Hilleström erbjuden att studera måleri i François Bouchers atelj??, men störst intryck tog han där av genre- och stillebenmålaren Jean-Baptiste-Sim??on Chardin, som undervisade honom vid franska målarakademien. Väl hemma i Stockholm fortsatte han visserligen att göra tapeter, mattor, stolsöverdrag och dylikt för hovet. Men så småningom fylldes slottet behov av vävnader samtidigt som Hilleström fortsatte studera måleri.